23 december 2005

Glædelig jul og godt nytår - til begge mine læsere :o)

22 december 2005

Sidebjælke?
Er der i øvrigt nogen, der kan forklare mig, hvorfor min sidebjælke roder rundt nede i bunden af bloggen? Jeg har overhovedet ikke rørt ved templaten... måske hører det bare med til livets små pudsigheder...
Skal RUC afskaffe gruppeeksamen?
Spørgsmålet er vist temmelig retorisk, for det sker vel, uanset hvor mange indvendinger, der er. Men derfor er det vel stadigvæk tilladt at diskutere det...
Det er klart, at der er et problem med gruppeeksamen på RUC. Jeg har som gammel RUC-rotte deltaget i 8 projekteksamener og ikke én gang har jeg oplevet, at der blev givet differentierede karakterer. Jeg ved selvfølgelig om andre grupper, hvor det er sket, men der har man virkelig også oplevet en niveauforskel af dimensioner - men jeg har altså endnu ikke i løbet af min tid på RUC hørt, at karakterforskellen har været større end to karakterer til den ene eller den anden side. Det er selvfølgelig problematisk. Trods dette har jeg selv haft utrolig meget glæde af projekteksamen og føler på mange måder, det har ligget i hel naturlig forlængelse af gruppearbejdets mange diskussioner. Men hvorfor skal det egentlig være et enten-eller? Hvorfor skal det enten være en KU eller en RUC-model? Hvorfor ikke eksperimentere med en hybrid-model - lad os for at være hylemorsomme kalde det en KRUC-model...:

Jeg tror, at man kunne lære meget af de erfaringer, man har gjort sig på filosofi på RUC. Der kører man i efteråret med et fastlagt (stort) pensum, mange kurser, individuel eksamener og et mini-projekt. Lidt a la KU. I foråret kører man den klassiske RUC-model med lidt færre kurser og et større projekt.
Den optimale læringsmodel - IMHO:

KRUC-modellen
Samfundsvidenskabelig basisuddannelse
1. semester. Kursustung præsentation af sociologi, politologi og økonomi
Individuel eksamen, "stop-prøve".

2. semester. Problemformuleringsseminarer, metode.
Projekt. Gruppeeksamen.

3. semester. Videnskabsteori, udvidet sociologi, politologi og økonomi
Essay, "mini-projekt". Individuel eksamen.

4. semester. Statistisk og metodekurser
Projekt. Gruppeeksamen.

Socialvidenskab
5. semester. Socialvidenskab I, "mikro" og "makro"-sociologi. Kursustungt.
Essay, "mini-projekt". Individuel eksamen.

6. semester. Socialvidenskab I og II fortsat, metodekurser. Kursuslet.
Projekteksamen.

Psykologi
7. semester. Psykologiens discipliner. Psykologiens historie.
Essay, "mini-projekt". Individuel eksamen (Nu begynder man virkelig at kunne se et mønster, ikke?)

8. semester. Psykologiens discipliner fortsat. Metodekurser
Projekteksamen

Speciale
9+10. semester: Integreret speciale.

21 december 2005


"Gåsse"
Og vi fortsætter med billederne - men i en noget anden genre: Min lille nevø Gustav :-)

Apropos dårligt selskab...
Der er heldigvis en god grund til, at han lader sig fotografere med "You are either with us or against us"-manden, men smukt er det godt nok ikke...

"Hvad laver jeg her?"
Jeg har det fint med, at Time udnævner Bono til Årets Person (Og nej, ingen bad om min mening) ... Jeg har det bare temmelig dårligt med, at Time åbenbart også synes, han skulle have selskab have af hr. og fru. Gates... Bonos ellers så bragende karisma falmer en lille smule, når han står skulder til skulder med de to..
www.time.com
Stoleleg
Røvleg!

20 december 2005

X-FM
Hvis du godt kunne tænke dig at opdage ny musik inden for dine yndlingsgenrer, men det nærmest kronisk er sidst på måneden, så var det måske værd at tjekke følgende side ud:

www.pandora.com

Radiostationen sammensættes automatisk - og intelligent - ud fra kendskabet til dine yndlingskunstnere. Det er ret smart, og så er det i 128 kbps - og indtil videre da - reklamefrit.

07 december 2005

Fif
Hvis du også er træt af at få stillet spørgsmål omkring din uddannelse, er her et lille fif til, hvordan du - med lidt øvelse - effektivt kan få lukket uddannelses-samtalen uden de store gener for hverken dig eller din samtalepartner... Nå, ja, måske lidt for din samtalepartner... Men det er i den grad afprøvet i praksis, og det virker... Here goes...(Du skal selvfølgelig lige udskifte min uddan. med din egen...)

Det første spørgsmål er altid:
"Nå, hvad læser du så?"

"Jeg læser socialvidenskab og psykologi på RUC"... Og så tilføjer jeg "Roskilde Universitetscenter", fordi "RUC" sjældent siger folk noget som helst - forståeligt nok.

Og så håber jeg, den stopper her, men det gør den desværre stort set aldrig.

Næste spørgsmål bliver derfor enten 1) eller 2) eller også hoppes der hen til næste spørgsmålsrunde...

1) "Psykologi ved jeg, hvad jeg er... Men hvad er socialvidenskab"?
- "Det er en slags sociologi" - og hvis jeg orker det: "Med en mere velfærdsstatslig vinkel".

2) "Bliver du så psykolog"?
- "Nej, så skal man læse psykologi på KU"

Næste runde:

"Hvad bliver du så, når du er færdig?"
- "Så bliver jeg cand.scient.soc i socialvidenskab/psykologi".

Hvis jeg nu sidder til familiemiddag, hvor jeg oftest får uddannelsesspørgsmålene, vil min mor typisk bryde ind og sige, at cand. står for kandidat; scient for videnskab og soc. for samfundsvidenskab (det er nu ikke helt rigtigt, men jeg gider ikke rette hende)

Og efter dette lille intermezzo fra mødrende side går det altid rask videre til næste spørgsmål (Og nu begynder jeg at sidde lidt uroligt på stolen, fordi jeg kender det jo alt for godt):

Enten:
1) "Og hvad kan du så bruge det til"?

Eller

2) "Og hvilket job kan du så regne med at få med det"?

Stemningen er stadigvæk god omkring bordet, men så vælger jeg at give et svar, der enten udløser en nervøs latter eller en larmende tavshed.

"Dagpengemodtager...".

Min mor vil her igen bryde ind og sige:
"Nåeh, dagpengemodtager, det er vil ikke noget, du satser på at blive".

- "Jo"

Det fede er nu, at mit uddannelsesforløb og jobvalg ikke længere er det hotte samtaleemne. Det bliver hurtigt bleskift, vaskemaskiner, baby-udslæt eller noget andet tilforladeligt.... Forrygende... kan anbefales.

06 december 2005

Velsignelsen

Velsignelselsordene har altid stået utroligt stærkt - nogle gange er de eneste ord, der står, når alle andre ord ikke rækker:

Herren velsigne dig og bevare dig!
Herren lade sit ansigt lyse over dig og være dig nådig!
Herren løfte sit åsyn på dig og give dig fred!

05 december 2005

Godt initiativ...

Linket altså - ikke det, der opponeres imod...

http://www.bevargruppeeksamen.dk/

(Og kan vi SÅ snart få lukket munden på den superliberale Bertel H.)

01 december 2005

1. december
Jeg indrømmer gerne, at hele magien omkring "1. december" ikke ligefrem er, hvad den har været. Det er et stykke tid siden, jeg vågnede i usigelig spænding kl. 6.30 for at tage hul på min chokoladekalender - bare for at finde ud, at den tyske chokolade nok godt kunne smage en lille smule bedre - men dengang kunne man ikke ligefrem erhverve sig en Kinderchokoladejulekalender i den lokale brugs. Så der var ikke andet at gøre end at spise chokoladen rub og stub - og helst langsomt for at undgå kvalme.... Figurerne var dog altid fede - en julegave, et sterainlys og bag lågen d. 24. var der vist nok altid en dobbelt så stor chokoladefigur - der medførte dobbelt så meget kvalme....
Så kom man endelig (!) hen i skolen, hvor alle børnene forventningsfulde stimlede sammen i aulaen, ét lys tændtes i den enorme adventskrans, og de obligatorikse morgensange blev nu afløst af "Søren Banjomus" og "På loftet sidder nissen"(Først senere i december fik julesangene et lidt mere, skal vi kalde det, åndeligt indhold).
"Klassens time" var i december ikke bare en gang ugentligt, næh, jeg husker det lidt som om, vi mere eller mindre konstant sad med hver vores lille fyrfadslys, et tændt kalenderlys på katederet, med slukket lys og med klasselærer Anette, der hev den ene eventyrlige julehistorie frem efter den anden. Den faglige udfordring bestod så i, at vi skulle tegne til historierne - det var vi med på! - så der blev tegnet et uendeligt antal af juletræer, juleslæder og små søde nisser i små huse.

"Klip" - tilbage til nutiden. Magien er desværre væk og alligevel - men man har vel stadigvæk en eller anden barnlig forventning et eller andet sted... (Jeg kunne i hvert fald ikke lade være at sende nogle SMS´er rundt, hvor jeg ønskede folk en glædelig 1. december - et eller andet må det da betyde?)