21 juni 2006

Godt gået, elever!
Hvor er man dog egentlig blevet fodret med mange løgne gennem skoletiden, og, må jeg indrømme, jeg var nok så naiv, at jeg hoppede på nogle af dem: "Tysk er et virkeligt vigtigt sprog at lære - vi eksporterer jo meget til Tyskland". Det resulterede så i seks års ubrugelig og langsommelig undervisning i tysk. Og nej, jeg kan stadigvæk ikke sproget. Det har aldrig sagt mig noget, og jeg kan kun læse og forstå det i dag - men ikke rigtig tale det. Men så må jeg jo more mig med at læse alle motorvejsskilte, når jeg engang kommer til Tyskland. Jeg har ikke engang været der endnu, i Tyskland altså - kun lige været over grænsen for at handle i Duborg. I dag ærgrer jeg mig til gengæld gul og blå over, at jeg ikke i stedet læste fransk eller italiensk - de sprog er i øvrigt også til at holde ud at høre på. Så derfor bliver jeg helt varm om hjertet, når jeg læser dette. Godt gået, elever! I skal ikke bruge det til noget! Tysk er et ubrugeligt sprog (selvom vi eksporterer meget til Tyskland). Jeres karakterer betyder i øvrigt heller ikke noget, og da slet ikke i folkeskolen, så skid højt og flot på det latterlige sprog! (Det skulle jeg have gjort til at begynde med).

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sagde ...

Engelsk er sproget, sådan er det. På verdensplan er det en af de tre store, sammen med spansk og kinesisk. Tysk er tidsspilde. Jeg har aldrig taget undervisningen så seriøst, så jeg føler ikke helt jeg har spildt 6 år på det... :)

7:11 PM  
Blogger kirsten sagde ...

Det skulle jeg så heller ikke have gjort.. Taget det seriøst, altså...Nå, men sket er sket :-)

10:39 PM  
Blogger Merete sagde ...

Hehe, ja jeg havde det jo så på højniveau og alt muligt... Men nej, jeg har heller ikke ligefrem brugt det siden min tyskeksamen i 3.g. (selv i Otto Duborg snakker de jo dansk...)

1:49 AM  

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start