21 september 2006

"Kommer du nogen steder?" - tanker i middagspausen
Det sker jo ikke ligefrem sjældent, at man bliver spurgt om, "hvor man kommer henne?" underforstået: "Hvilken kirke eller ungdomsforening kommer du i?". Jeg ved sjældent, hvad jeg skal svare - eller jo, jeg svarer som regel "at jeg er en del Apostelkirken", fordi det er mest genkendeligt for andre... Men jeg tænker nok ikke en kirke som en samling af kristne mennesker på en permanent, fysisk lokalitet. Jeg tænker mere "kirke" som at være "kristen blandt de mennesker, jeg er i blandt".... Måske tænker jeg slet ikke "kirke" mere af den simple grund, at ordet er blevet så fordrejet i tidens løb, at man - uanset hvor mange anstrengelser, man gør sig - næsten ikke kan lade være med at se en eller anden - som regel hvidkalket - kirkebygning for sig. Kirke for mig er: På een gang at være en del af Jesu Kristi legeme og samtidig være forankret i mindre lokale fællesskaber, i mit tilfælde, at jeg fejrer gudstjeneste i Apostelkirken, deltager i en diskussionsgruppe i cafe retro i indre by og er med i en meditiationsgruppe i Eliaskirken på Vesterbri.... Men gudstjenestefejringen i Apostelkirken er ikke mere "kirke" end de andre steder, "jeg kommer".. for nu at bruge et rigtigt "kirkeligt udtryk"...

Hvad tænker du om det at være "kirke"?

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sagde ...

Jeg tænker at det er vigtigt at høre til i et "lokalt" kristent fællesskab (lokalt skal ikke nødvendigvis forstås geografisk i denne globaliserede tidsalder) hvor man er forpligtet på fællesskabet. Jeg tror også at det er vigtigt ikke at kappe båndet mellem fællesskabet og sakramenterne. Derudover tænker jeg at det hører til kirkens inderste væsen at udbrede evangeliet i ord og handling samt ved sin blotte væren. Jeg tænker også at det er vigtigt at ethvert kristent fællesskab er underlagt en form for tilsyn fordi der til syvende og sidst kun er én kirke, nemlig Jesu Kristi Kirke. (Sidstnævnte princip tolker katolikkerne vist nok sådan at alle ideelt set burde høre til den romersk-katolske kirke - sådan tolker jeg det selvsagt ikke).

10:23 PM  
Blogger Merete sagde ...

Hmm, nu har jeg siddet og forsøgt at formulere min mening i laaaang tid i dette kommentarfelt, men jeg kan ikke rigtigt finde ud af, hvad jeg egentlig mener:o)

På den ene side er jeg helt enig med dig, Kirsten. Men på den anden side tænker jeg nok primært "kirke" om den kirke, jeg kommer i;o) Men det hænger nok også rigtig meget sammen med, at alle mine kristne aktiviteter udgår fra den kirke.

Men omvendt føler jeg det også nogle gange som kirke, når jeg f.eks. snakker i telefon med dig i et par timer om et kristent emne af en art. Det er jo også en slags kirke, når to kristne er "forsamlet" og bliver klogere på Gud. Og ofte får jeg langt mere ud af den slags samtaler, end jeg får ud af en gudstjeneste.
Så ja, summa summarum er nok, at jeg er enig med dig, men at jeg stadig overvejer emnet:o)

12:46 AM  

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start