07 december 2005

Fif
Hvis du også er træt af at få stillet spørgsmål omkring din uddannelse, er her et lille fif til, hvordan du - med lidt øvelse - effektivt kan få lukket uddannelses-samtalen uden de store gener for hverken dig eller din samtalepartner... Nå, ja, måske lidt for din samtalepartner... Men det er i den grad afprøvet i praksis, og det virker... Here goes...(Du skal selvfølgelig lige udskifte min uddan. med din egen...)

Det første spørgsmål er altid:
"Nå, hvad læser du så?"

"Jeg læser socialvidenskab og psykologi på RUC"... Og så tilføjer jeg "Roskilde Universitetscenter", fordi "RUC" sjældent siger folk noget som helst - forståeligt nok.

Og så håber jeg, den stopper her, men det gør den desværre stort set aldrig.

Næste spørgsmål bliver derfor enten 1) eller 2) eller også hoppes der hen til næste spørgsmålsrunde...

1) "Psykologi ved jeg, hvad jeg er... Men hvad er socialvidenskab"?
- "Det er en slags sociologi" - og hvis jeg orker det: "Med en mere velfærdsstatslig vinkel".

2) "Bliver du så psykolog"?
- "Nej, så skal man læse psykologi på KU"

Næste runde:

"Hvad bliver du så, når du er færdig?"
- "Så bliver jeg cand.scient.soc i socialvidenskab/psykologi".

Hvis jeg nu sidder til familiemiddag, hvor jeg oftest får uddannelsesspørgsmålene, vil min mor typisk bryde ind og sige, at cand. står for kandidat; scient for videnskab og soc. for samfundsvidenskab (det er nu ikke helt rigtigt, men jeg gider ikke rette hende)

Og efter dette lille intermezzo fra mødrende side går det altid rask videre til næste spørgsmål (Og nu begynder jeg at sidde lidt uroligt på stolen, fordi jeg kender det jo alt for godt):

Enten:
1) "Og hvad kan du så bruge det til"?

Eller

2) "Og hvilket job kan du så regne med at få med det"?

Stemningen er stadigvæk god omkring bordet, men så vælger jeg at give et svar, der enten udløser en nervøs latter eller en larmende tavshed.

"Dagpengemodtager...".

Min mor vil her igen bryde ind og sige:
"Nåeh, dagpengemodtager, det er vil ikke noget, du satser på at blive".

- "Jo"

Det fede er nu, at mit uddannelsesforløb og jobvalg ikke længere er det hotte samtaleemne. Det bliver hurtigt bleskift, vaskemaskiner, baby-udslæt eller noget andet tilforladeligt.... Forrygende... kan anbefales.

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start