27 september 2006

Bevar/ryd Christiania?
Har det lidt ambivalent med det seneste "tilbud" til christianitterne. På den ene side synes jeg, de gange jeg har været på Christiania, at stedet har været lidt af et af hul i jorden. Som jyde har jeg (desværre?) ikke en naturlig nostalgisk kærlighed til Christiania, og når jeg vader rundt på stedet, får jeg mest associationer til min gamle onkels husmandssted i Vojens. Der lå altid gamle brædder, skrammel og mærkelige ubrugelige skure. På den anden side er jeg fascineret af ideen om Christiania; det er ikke som alle andre steder, hvor det ene samlebånds-kassenybyggeri skyder op efter det andet. Bare se på Ørestaden. Bortset fra enkelte byggerier er det jo ikke ligefrem, fordi bydelen oser af charme, nytænkning og liv? Christinia er en idé om et sted, hvor man ikke bor som alle andre. Jeg har tidligere med begejstring skrevet om Friland, og Fristaden indeholder nogle af de samme elementer. Christiania er anderledes. Jeg ved egentlig ikke, hvor nytænkende stedet er længere - men det er anderledes, og alene det er jo et meget sjældent aktiv. Og nå, ja, så er der jo alle turisterne... Har vi noget andet "anderledes", vi kan byde på i København?

0 kommentarer:

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start